|
|
|
|

|
|
Dysleksja - czyli specyficzne trudności w nauce czytania i pisania. Zaburzenie
manifestujące się trudnościami w nauce czytania i pisania przy stosowaniu
standardowych metod naucznia i inteligencji na poziomie co najmniej przeciętnym
oraz sprzyjających warunkach społeczno-kulturowych. Jest spowodowana
zaburzeniami podstawowych funkcji poznawczych. Zaburzenia te mogą dotyczyć
percepcji wzrokowej - objawiającej się widzeniem, ale niedostrzeganiem, percepcji
fonologicznej - objawiającej się słyszeniem, ale nieusłyszeniem oraz integracji
powyższych procesów.
Typy dysleksji:
U dzieci z dysleksją zazwyczaj stwierdza się zaburzenia percepcji wzrokowej,
słuchowej oraz integracji percepcyjno – motorycznej. Prof. Marta Bogdanowicz
wyróżnia następujące typy dysleksji:
- dysleksja typu wzrokowego, u której podłoża leżą zaburzenia percepcji
i pamięci wzrokowej powiązane z zaburzeniami koordynacji wzrokowo-ruchowej i ruchowo–przestrzennej;
- dysleksja typu słuchowego uwarunkowana zaburzeniami percepcji i pamięci słuchowej dźwięków mowy, najczęściej powiązana z zaburzeniami funkcji językowych;
- dysleksja integracyjna, kiedy to poszczególne funkcje nie wykazują zakłóceń, natomiast zaburzona jest koordynacja, czyli występują zaburzenia integracji percepcyjno-motorycznej;
- dysleksja typu mieszanego, gdy występują jednocześnie zaburzenia
w percepcji i pamięci słuchowej, pamięci i percepcji wzrokowej, wyobraźni przestrzennej;
- dysleksja wizualna, gdy występuje nieład tzw. nieporządek.
W dysleksji mogą wystąpić zaburzenia mowy, uwagi, koncentracji i pamięci. Pierwotną
przyczynę dysleksji rozwojowej wielu badaczy upatruje w zakłóceniach pracy OUN
(ośrodkowego układu nerwowego). Nie wyklucza się również roli czynnika genetycznego.
Częstość występowania:
Objawy dysleksji występują u mniej więcej 10% populacji. Dysleksja może być
sprzężona z chromosomem Y decydującym o płci męskiej i dlatego jest przekazywana
po linii męskiej z pokolenia na pokolenie. Niektórzy wskazują na rolę testosteronu.
Jego nadprodukcja u chłopców, jeszcze w okresie prenatalnym modeluje rozwój
mózgu, wywołując dysleksję. Są i tacy badacze, którzy przewagę chłopców w grupie
dzieci dyslektycznych wyjaśniają mniejszą zdolnością osób płci męskiej do adaptacji
i wyrównywania deficytów rozwojowych powstałych wskutek nieprawidłowego
przebiegu okresu okołoporodowego. Niektórzy też wskazują na nadpobudliwość
psychoruchową, agresywność i trudności wychowawcze, które powodują, że chłopcy
są w centrum uwagi nauczyciela i z tych powodów są kierowani do psychologa,
co sprzyja wczesnemu i częstszemu wykrywaniu tych trudności u chłopców.
Objawy ryzyka dysleksji:
U dzieci w wieku niemowlęcym, poniemowlęcym, przedszkolnym i częściowo
wczesnoszkolnym (do ok. 9. r.ż.) nie można jeszcze zdiagnozować dysleksji
rozwojowej. Jednak obserwuje się pewne objawy, które sygnalizują możliwość
wystąpienia w przyszłości specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu.
Nie determinują one jeszcze diagnozy (tej można dokonać na przełomie drugiej
i trzeciej klasy szkoły podstawowej), jednak dzieci z poniższymi objawami zalicza
się do tzw. grupy ryzyka dysleksji, gdyż bardzo często są to pierwsze sygnały
nadchodzących trudności:
- pomijanie w rozwoju ruchowym raczkowania;
- opóźniony rozwój mowy; znacznie późniejszy moment rozpoczęcia
porozumiewania się z otoczeniem przy pomocy słów, utrzymujące się trudności
z poprawnością wypowiedzi zarówno w zakresie gramatyki, jak prawidłowym
wybrzmiewaniem głosek, mowa niewyraźna, niezrozumiała dla otoczenia;
- mała obniżona sprawność ruchowa w zakresie swojego ciała, tzw. duża
motoryka: trudności z utrzymaniem równowagi, niezdarność ruchów; niechęć
do zabaw ruchowych, kłopoty z łapaniem piłki, rzucanie do celu;
- mała sprawność rąk, tzw. mała motoryka: niechęć w zapinaniu guzików,
sznurowania butów, używanie widelca, nożyczek;
- słaba koordynacja wzrokowo–ruchowa, dziecku sprawia trudność budowanie
z klocków, niechętnie bawi się klockami, puzzlami, nie umie układać układanek
według wzoru, tworzy tylko własne kompozycje, niechętnie rysuje;
- opóźniony rozwój lateralizacji– dziecko używa na zmianę raz jednej
a raz
drugiej ręki, ma trudności w określeniu stron: lewa – prawa;
- zaburzenia rozwoju spostrzegania wzrokowego i pamięci wzrokowej, trudności
z rysowaniem figur, odtwarzaniem figur geometrycznych, rysowaniem szlaczków;
- ma trudności w różnicowaniu głosek podobnych dźwiękowych;
- zaburzenia analizy i syntezy wyrazów;
- ma problemy z zapamiętywaniem krótkich wierszyków i piosenek, oraz
miesięcy, trudności z wymową, wadliwa wymowa;
- przy pierwszych próbach czytania przekręca wyrazy, wolne tempo czytania;
- słabe rozumienie tekstu;
- przy pierwszych próbach pisania – niestaranne, brzydkie pismo, popełnianie
błędów przy przepisywaniu, mylenie liter, opuszczanie liter, dodawanie,
przestawianie, podwajanie liter.
Objawy trudności w nauce:
W pisaniu
- trudności z utrzymaniem pisma w liniaturze zeszytu
- trudności w przepisywaniu
- trudności w pisaniu ze słuchu
- mylenie literb-p, d-b, d-g, u-n, m-w, n-w (inwersja statyczna) s-z, dz-c, sz-s, o-a, ł-l, ę-e
- trudności w pisaniu wyrazów ze zmiękczeniami, dwuznakami, głoskami tracącymi dźwięczność
- nieróżnicowanie ę-en-e, ą-om
- opuszczanie drobnych elementów liter, gubienie liter, opuszczanie końcówek
i cząstek wyrazów
- opuszczanie litery y
- przestawianie liter w wyrazach (inwersja dynamiczna)
- przestawianie szyku dyktowanych wyrazów
- błędy ortograficzne wynikające ze słabszej pamięci wzrokowej
- zniekształcanie graficznej strony pisma
- wolne tempo pisania
- niewłaściwe stosowanie małych i wielkich liter
- trudności w różnicowaniu wyrazów podobnie brzmiących (np. bułka – półka)
- złe rozmieszczenie pracy pisemnej w przestrzeni
- brak lub niewłaściwe stosowanie interpunkcji
W czytaniu
- wolne tempo, niepewne, "wymęczone"
- błędy w czytaniu: zamiana liter, opuszczanie liter, zamiana brzmienia, nieprawidłowe odczytywanie całych wyrazów
- trudności we właściwej intonacji czytanej treści – zbytnia koncentracja
na technice obniża rozumienie czytanej treści
- rozpoznawanie napisów po cechach przypadkowych – zgadywanie
- opuszczanie linii lub odczytanie jej ponownie, gubienie miejsca czytania
- opuszczanie całego wiersza
- zmiana kolejności liter i wyrazów
- przestawianie liter w wyrazie, co zmienia jego sens
- niechęć do czytania, zwłaszcza głośnego
- trudności w dzieleniu dłuższych wyrazów na sylaby i syntezie sylab
- trudności w wyszukaniu najistotniejszej myśli w tekście
- tzw. hiperleksja: czytanie płynne, w dobrym tempie, bezbłędne, jednak bez rozumienia treści
Trudności występujące w nauce innych przedmiotów
- trudności w rysowaniu jako czynności – trudności w rozplanowaniu rysunku, zbyt silny lub zbyt słaby nacisk ołówka, zmiany kierunku w rysunkach (błędny kierunek odwzorowywania)
- trudności w nauce języków obcych, które cechuje znaczna rozbieżność między wymową a pisownią wyrazów – objawy takie jak w języku polskim
- trudności w uczeniu się pamięciowym – tabliczka mnożenia, nauka wierszy, ciągi słowne
- trudności w nauce geografii – utrudnione czytanie mapy, niewłaściwa orientacja
w stronach świata
- trudności w nauce geometrii – zmiany kierunku w rysunkach geometrycznych, zakłócenia orientacji i wyobraźni przestrzennej, trudności w rozumieniu pojęć geometrycznych (utrudnione przyswajanie werbalne)
- trudności występujące na lekcjach wychowania fizycznego – błędne rozumienie instrukcji ćwiczeń spowodowane słabą orientacją w schemacie ciała i przestrzeni , obniżona sprawność ruchowa
- nierównomierna koncentracja uwagi, wolne tempo pracy
Osoby z dysleksją rozwojową narażone są na wiele niepowodzeń szkolnych,
co wywołuje u nich frustrację. Olbrzymi wysiłek włożony w naukę daje czasami
znikome efekty, przez to taka osoba może mieć poczucie niższej wartości, odczuwać
brak wiary w swoje możliwości. Taki stan wtórnie osłabia jej możliwości intelektualne.
Następuje sprzężenie zwrotne: trudności pogłębiają się, powodują coraz częstsze
niepowodzenia i potwierdzają negatywną opinię innych i co gorsze – swoją własną.
Bez fachowego wsparcia poprzez zajęcia terapii pedagogicznej, prowadzone przez
pedagoga lub psychologa przygotowanego do pracy z osobą dotkniętą dysleksją
rozwojową, trudno osobie z dysleksją, nawet przy wsparciu najbliższych, wyrwać się
z tego zaklętego kręgu.
Dziecko nie musi czekać na zdiagnozowanie dysleksji rozwojowej, aby uczestniczyć
w zajęciach terapii pedagogicznej. Już zaliczenie do tzw. grupy ryzyka dysleksji
jest wystarczającym powodem do podjęcia pracy z dzieckiem. Zajęcia te mają
charakter stymulujący rozwój intelektualny, poznawczy, nie mogą więc nikomu
zaszkodzić.
|
|
|
|
|
|
|
|
|