|
|
|
|

|
|
Terapia pedagogiczna, zwana dawniej reedukacją lub zajęciami korekcyjno-
kompensacyjnymi, to specjalistyczne działania mające na celu niesienie pomocy
dzieciom ujawniającym różnego rodzaju nieprawidłowości rozwoju i zachowania.
Zaburzenia te koryguje się poprzez odpowiednie oddziaływania specjalistyczne
o charakterze psychologiczno - pedagogicznym, profilaktycznym i medycznym.
Jest to szczególnie ważne na początku kariery szkolnej dziecka.
Brak osiągnięć w nauce, częste niepowodzenia zazwyczaj wiążą się z trudnościami
w czytaniu, pisaniu, liczeniu i innych czynnościach szkolnych i odnoszą się do dzieci o:
- inteligencji przeciętnej i niższej niż przeciętna,
- z zakłóceniami funkcji wzrokowych i słuchowych,
- z zakłóceniami i opóźnieniami rozwoju ruchowego razem z zakłóceniami
procesu lateralizacji,
- o zaburzonym rozwoju procesów emocjonalno – motywacyjnych,
- z zaburzeniami mowy,
- z zaburzeniami zdolności matematycznych,
- z zaburzeniami dynamiki procesów nerwowych.
Trudnościom szkolnym często towarzyszą także trudności wychowawcze, zaburzenia
aktywności, zaburzenia emocjonalne, zaburzenia relacji społecznych.
Terapia pedagogiczna stwarza dzieciom z zakłóceniami rozwojowymi możliwości
wszechstronnego rozwoju.
W celu eliminowania niepowodzeń szkolnych oraz ich ujemnych konsekwencji
oddziaływuje się za pomocą środków pedagogicznych na przyczyny i przejawy
trudności dzieci w uczeniu się.
Terapię pedagogiczną prowadzi się w formie indywidualnej i grupowej,
by spowodować określone, pozytywne zmiany w zakresie sfery poznawczej
i emocjonalno - motywacyjnej oraz wiedzy i umiejętnościach dziecka.
W szkole terapia pedagogiczna odbywa się zazwyczaj w postaci zajęć korekcyjno-
kompensacyjnych i wyrównawczych.
Celem terapii pedagogicznej jest:
- Stymulowanie i usprawnianie rozwoju funkcji psychomotorycznych.
- Wyrównywanie braków w wiadomościach i umiejętnościach uczniów.
- Eliminowanie niepowodzeń szkolnych oraz ich emocjonalnych i społecznych
konsekwencji - dzieci wymagają wyrównywania braków w sferze psychicznej
w skutek doświadczania negatywnych ocen i kar, a więc zainteresowanie ich
tym co jest dla nich atrakcyjne i możliwe do osiągnięcia oraz dostrzeganie
uzdolnień, sukcesów i pozytywnych cech.
Zajęcia prowadzą nauczyciele posiadający przygotowanie w zakresie terapii
pedagogicznej.
|
|
|
|
|
|
|
|
|